עוד בעניין האגודה הקהילתית

מלכימן יורם • 9/10/2021 כניסות

בתאריך 05/09/2021 התקבל פסק דין בהליך בג"ץ 6322/18 התנועה הקיבוצית - אגודה שיתופית מרכזית נ. שר הפנים, שיש בו אמירות משמעותיות ביותר בנוגע לתפקידם ולחשיבותם של הוועדים המקומיים.

על אף הפסיקה הנוכחית שמחזקת את הצורך בקיומם של ועדים מקומיים, אני סבורה שעצם הגשת העתירה לבג"צ שמטרתה פגיעה נוספת בוועדים המקומיים כדי לחזק את כוחם של האגודות, גופים פרטיים שהשתלטו על ניהול היישובים במרחב הכפרי, צריכה להטריד את כולנו.

הגיע הזמן להתפכח מהתמימות כאילו מדובר באיזה סכסוך או מאבק מקומי, פנים יישובי ביישוב הספציפי שלכם (כפי שתמיד המועצות והאגודות מנסות להציג זאת).

ולהבין שיש כאן מגמה הולכת ומתרחבת, ובעיקר מכוונת וממוקדת, לחסל את הוועדים המקומיים במרחב הכפרי, שהם גוף סטוטורי שמחויב לפעול בשקיפות ולפי חוק וחלה על חבריו אחריות פלילית.

המגמה הזאת באה לידי ביטוי, באופנים רבים לדוגמה:

? חיוב משתכנים חדשים להתאגד באגודה השיתופית בניגוד גמור לחוק ולפסיקה.

? 'הידוק' וגיבוש תקנונים והסכמים שנהיים דרקוניים יותר ויותר לאורך השנים, על סמך הפקת לקחים מהתביעות ומההליכים המשפטיים שהתנהלו ומתנהלים.

? הקמת עוד ועוד אגודות קהילתיות, לעיתים כגוף מנהל שלישי! ביישובים שיש בהם כבר ועד מקומי ואגודה חקלאית (אגש"ח).

? שיתוק פעילות הוועדים המקומיים ביישובים בפועל, תוך השתלטות האגודה הפרטית על ניהול היישוב.

? פעילות בזירה המשפטית, כפי שניתן לראות גם בהליך זה.

? פעילות ציבורית מתמדת תוך תשלום כספים רבים ללוביסטים לסוגיהם ומשרדי יחסי פרסום וציבור.

? קיומן של הדרכות ומסגרות העשרה מקצועיות ורשמיות, במהלכם מוסברת למשתתפים ה'בעייתיות' לכאורה בפעילות הוועדים המקומיים והחשיבות לקיום זהות ועדים וניהול היישוב בפועל על ידי האגודה 'לחיים התקינים' ביישוב.

זוהי רק חלק מהפעילות שנעשית בשטח כנגד הוועדים המקומיים.

חשוב להבין שיש סיבה לכך שגורמים אינטרסנטיים פועלים בכל כוחם ומרצם להחלשת כוחם של הוועדים המקומיים וחיזוק כוחן של האגודות השיתופיות, תוך השקעת כספים רבים (של כולנו) בנושא.

היות מעצם טבעו, על גוף פרטי שמנהל את היישוב לא מוטלת האחריות וממילא גם לא המגבלות, שמוטלות על גוף סטוטורי נבחר המחויב לנהוג לפי חוק. להזכירכם, כל 7 אנשים יכולים להתאגד ולהקים אגודה, וישנם כיום יישובים במרחב הכפרי עם 10 אגודות ויותר.

התוצאה, אותה אנחנו רואים כבר היום, של הפעילות המתמדת להחלשת כוחם של הוועדים המקומיים והשתלטות האגודות על ניהול היישובים במרחב הכפרי, היא: חליבה של עוד ועוד כספים עודפים מהתושבים, עירוב כספים פרטיים עם כספים ציבוריים, חלוקת ג'ובים למקורבים, בזבוז כספי התושבים תוך ניהול לא תקין, ועוד.

זוהי קריאת השכמה לכל מי ששואפים לחברה דמוקרטית שיש בה חוק, שקיפות ומנהל תקין.

זוהי קריאת השכמה לכל מי שיודעים בליבם שמה שקורה היום ביישוב שלהם הוא לא תקין אבל הם בוחרים לעצום עיניים כדי לקבל שקט זמני, או מעדיפים שאחרים יעשו את העבודה בשבילם וישלמו את המחירים שכרוכים בכך.

הגיע הזמן להפסיק לשתוק ולהתחיל לדבר, להשמיע את קולכם ולפעול באופן מעשי, למרות הפחד, לטובתכם ולטובת משפחותיכם, ולטובת כולנו.

הנה מספר אמירות של השופטים מתוך פסק הדין

"... באופן זה ביקשו המשיבים כי כל בעל זכות בחירה יוכל לממש את זכותו לבחור ולהיבחר במסגרת הבחירות המקומיות ברשות מקומית כלשהי, ואף תושב במדינת ישראל מעל לגיל 17 לא "ייפול בין הכסאות". התאמת המצב הנוהג בבחירות במועצות האזוריות למצב הנוהג בבחירות ביתר הרשויות המקומיות בוודאי איננה בלתי סבירה, והעותרות גם לא העלו טענות בעלות משקל של ממש נגד התיקון האמור."

"... יש לזכור כי אל מול רצונן של העותרות לשמור על עיקרון זהות הוועדים ניצבת הזכות לבחור ולהיבחר, אשר נשללת מתושבי היישוב שאינם חברי האגודה במצב דברים בו מתקיימת זהות ועדים. בית משפט זה הכיר במעמדה של הזכות לבחור ולהיבחר כ"זכות יסוד אזרחית" גם ביחס לבחירות בשלטון המקומי."

"... והנה, חלף למעלה מעשור נוסף, השינויים באופייה של ההתיישבות העובדת נמשכים ביתר שאת, ההצדקות ההיסטוריות הולכות ונשחקות, אך עיקרון זהות הוועדים עודנו עמנו, כמעין שריד מעידן אחר. עיקרון זה אמנם לא עמד לבחינה במסגרת העתירה דנא, אולם סבירותו של התיקון לצו נבחנת גם לאור פגיעתו של ההסדר בזכות לבחור ולהיבחר. פגיעה זו מחזקת את המסקנה בדבר סבירות התיקון, שבוודאי אינו חורג ממתחם הסבירות באופן הדרוש להביא לפסלות חקיקת משנה."

בית המשפט העליון
https://supreme.court.gov.il/Pages/fullsearch.aspx

הודעות בנושא זה