דיבורים על אגודה קהילתית

פלג ארז • 17/9/2021 כניסות

דיבורים על אגודה קהילתית

שלום לכולם,
מאז השתתפתי בתהליך בחינת המבנה הארגוני של המושב, לפני כשתיים עשרה שנים, אני עוסק בתחום ניהול יישובים / ניהול קהילה, במרחב הכפרי, באופן מקצועי. במסגרת תפקידי בישובים השונים ניהלתי וועדים מקומיים וכן אגודות קהילתיות.
בחרתי לכתוב שורות אלו לאחר שקראתי פוסטים שונים המתייחסים להקמת האגודה הקהילתית במושב. חשוב לי להבהיר נקודות שונות ונושאים שנדמה כי "מאיימים" על חלק מחברי הקהילה שלנו במושב, וניכר שהעובדות אינן ברורות.

לא אשאיר מקום לניחושים במהלך הקריאה ואצהיר, כבר בפתח דברי, שאני תומך בהקמת האגודה הקהילתית במושב, ומאמין שיש בהפעלתה סיכויים רבים יותר מסיכונים. עם זאת אשתדל להתייחס לנושאים השונים בצורה מאוזנת ועניינית.

חברות באגודה הקהילתית איננה חובה וגם יצירת המשוואה: אגודה = קהילה איננה תורמת. עם זאת האגודה הקהילתית, ביישובי מרחב הכפרי, מהווה מכפיל כח חשוב, ויש בה כדי לחזק מאד את היישובים, מבחינה מוניציפאלית, להעלות את רמת החיים ולחזק את חיי הקהילה.
בניגוד לוועד המקומי, שהינו תאגיד סטטוטורי, האגודה הקהילתית היא התארגנות וולונטרית, פרטית. הוועד המקומי הוא שלוחה של המועצה האזורית ומשרד הפנים ומפוקח על ידם, ואילו האגודות הקהילתיות מפוקחות על ידי רשם האגודות השיתופיות במשרד המשפטים.  האגודות הקהילתיות נועדו, בין השאר, לחפות על חוסר היכולת של הוועדים המקומיים להעניק שירותים קהילתיים ברמה גבוהה, וזה נכון גם לישובים גדולים יותר מכפר יחזקאל וגם במועצות חזקות יותר מהמועצה שלנו.

לאגודה הקהילתית יש את היכולת להשלים את התקציב המיועד לשירותים קהילתיים במושב. תקציב האגודה נבנה על ידי תשלומי קהילה שגובהם נקבע בצורה דמוקרטית על ידי האסיפה הכללית, בה יש זכות בחירה לכל אחד מחברי האגודה. זאת בניגוד למיסי הוועד המקומי והארנונה שנגבים על פי החלטת משרד הפנים.
כדי ליצור "הנהלת קהילה" מוניציפאלית, אחודה, נהוג ליצור "זהות וועדים" זהות פרסונלית בין חברי הוועד המקומי לחברי הנהלת האגודה הקהילתית. בנוסף, נהוג ליצור הסכמים בין התאגידים לקניית שירותים, כך הוועד המקומי קונה שירותים מהאגודה הקהילתית וזו, האחרונה, מגדילה את התקציב כדי לאפשר שירותים ברמה גבוהה יותר.
רק לשם הדוגמא: תקציב הוועד המקומי של כפר יחזקאל, בערך, 500,000 ₪ בשנה. לאחר איוש הנחלות החדשות, וגם אם תהיה עליה משמעותית של מיסי הוועד המקומי בשיעור של מעל ל 10% התקציב יהיה סביב 800,000 ש"ח.
מניסיוני המקצועי, לנהל יישוב בסדר גודל של כפר יחזקאל, בצורה שתכבד את תושביו, נדרש תקציב מינימאלי של כ 1,500,000 ₪. לכן , אין בהסתמכות רק על הוועד המקומי והמועצה כדי לנהל את המושב ולתת שירות ראוי לתושביו – חברי הקהילה.

האגודה הקהילתית מוגדרת כתאגיד ללא כוונת רווח, אסור לה ליצור עסקים ונכסיה הקהילתיים, שיתפתחו עם הזמן, אינם סחירים. המשמעות היא שבניגוד לאגודות החקלאיות, העסקיות, האגודה הקהילתית איננה עוסקת ביצירת רווחים וחלוקתם.
למעשה מטרותיה של האגודה הקהילתית דומות יותר למטרות הוועד המקומי, מאשר לאגודה החקלאית, וזו הסיבה ששני התאגידים הללו יכולים לפעול במשותף להעלאת רמת החיים במושב.

בסופו של דבר, הפעלת האגודה הקהילתית מהווה קבלת אחריות שלנו, כתושבי המושב – חברי הקהילה, על אופי המושב ורמת החיים של תושביו. זאת מתוך הבנה שעם תקציב הוועד המקומי לבדו, קשה מאד ואף בלתי אפשרי לספק שירותים ברמה גבוהה.
עם מעט מאמץ, שמתבטא בתשלום שאני מעריכו בכ 250 ₪ לבית אב (אם יאושר באסיפה הכללית), אנחנו, ביחד, יכולים ליצור במושב איכות חיים גבוהה בהרבה.

אני קורא לכל מי שאיכות החיים במושב חשובה לו להיכנס לקישור, להלן, ולהצטרף ליצירת מושב עם  רמת שירותים ואיכות חיים גבוהים יותר.
http://www.summday.co.il/ky/GFhnTN