הורי שכבת ו' כפר יחזקאל

נוער • כניסות

‏ 
הורי שכבת ו' היקרים- 
מצרפת מכתב חשוב לגבי תכנית 'מעברים' אותה ילדיכם יעברו השנה הן במסגרת בית ספר והן במסגרת החינוך הבלתי פורמאלי. 
תכנית זו תקיים 10 מפגשים בבית הספר ו- 10 מפגשים אצלנו במושב עם מדריכה מטעם 'מרכז שבילים' ובלווי המד"בית של הילדים - זיו. 
אצלנו במושב המפגשים יהיו בימי שישי, אחת לשלושה שבועות- חודש. 
זיו תיידע אתכם לגבי תאריכי המפגש. 
בברכה, אודליה. 

להלן המכתב:

הורי שכבת ו' ,
שלום רב,

אחד היעדים אותם החינוך הבלתי פורמאלי רואה כמרכזיים להתפתחות הילדים הינו- העמקת אקלים מיטבי לחיזוק החוסן והצמיחה האישית ולקידום סובלנות והכלת האחר. מתוך היעדים אנו בונים את הפעילות החברתית והערכית.

בכל שנה מתקיים תהליך אזורי עם ילדי כיתה ו' שמטרתו, בין היתר, היכרות עם ילדי השכבה במרחב האזורי, מה שעשוי להקל את קליטתם של הילדים בחטיבה הצעירה.

השנה, מועצה אזורית גלבוע משלבת בשכבת הגיל הזו פעילות אשר מחזקת את הגיבוש הפנימי של כל כיתה בישוב שלה. התכנית פועלת לפיתוח כשירות רגשית- חברתית של הילדים, ולחיזוק יכולתם להתמודד עם מצבי חיים שונים בתוך הקבוצה.

התכנית מתקיימת פעם בשלושה שבועות והיא מועברת במסגרת כל קבוצת ילדי כיתה ו' עם מדריך מ'מרכז שבילים', לאורך כל הפעילות מתלווה המד"בית כשותפה מלאה לתהליך.
חשוב לנו שתכירו את מטרות התכנית על מנת שתהיו שותפים לתהליכים שילדכם יעברו כפרטים וכקבוצה.
מטרתנו המרכזית במפגשים הינה להעצים את הילדים לחזק את הדימוי העצמי וליצור אקלים קבוצתי מיטבי, בזכות המיומנויות החברתיות הנרכשות. 
אנו מבקשים לייצר אקלים של צמיחה והתפתחות, המאפשר רווחה נפשית לילדים בכפר יחזקאל הכוללת התנהגות מכבדת ומכובדת.

רציונל
רובם של הכישורים המשמעותיים לקידום הרווחה הנפשית של הילדים, ליכולתם החברתית, לתפישת עולמם הערכית אינם מולדים אלא נרכשים ולכן ניתן ללמד אותם, להתאמן בהם ולהגיע לשליטה מיטבית בהם. 
אנחנו מאמינים כי ע"י עבודה נכונה השמה את המדריך והילד במרכז ההתרחשות, ניתן לקדם כל זאת.

ההיבטים המרכזיים בהם עוסקת התוכנית:
א. כישורים אישיים: 
במטרה להתמודד עם דרישות החיים, אנחנו מבקשים לטפח בכל ילד תחושת מסוגלות עצמית- לחזק אחריות אישית, להעצים את הפרט ואת הדימוי העצמי שלו ולהראות  לו דרכים להיות אדם אוהב.
ב. כישורים חברתיים:
ברצוננו לפתח כישורי תקשורת בין אישית טובה יותר, המיטיבה  עם הפרט והקבוצה, הרואה את האחר ומסוגלת לייצר מולו דיאלוג המתבסס על הקשבה קבלה ונתינה. 
ג. כישורי קבוצה: 
המטרה היא לאמן ולפתח מיומנויות קשר חברתיות, וזאת כדי ליצור התפתחות חברתית קבוצתית מיטיבה .
אנחנו מעודדים מצבים חברתיים בהם יש דגש על עידוד יחסי גומלין בין הילדים, תוך תשומת לב להדדיות ויחס של כבוד ואכפתיות אחד כלפי צרכיו של האחר. ההתנסות הקבוצתית מהווה מבחינתנו כר מיטבי להתפתחות חברתית.

בנימה אישית,
הורים יקרים, ייתכן שהמפגשים לעיתים יהיו לא קלים, הילדים יכולים לחזור נסערים, עצובים או כועסים ולפעמים סתם באנרגיה גבוהה וטובה- עליכם לזכור כי הם נבנים מכך. 
זכרו, כאשר ילדכם  מספר חוויה היא סובייקטיבית לדרך בה הוא חווה אותה, בדקו איתם את הפרטים, בדקו זאת מול המד"בית (זיו) או מול המדריכה מטעם שבילים. איננו מתווכחים עם רגשות הילד אך בהחלט בודקים מהיכן הם נובעים. נסו לשאול אותם האם גם להם יש אחריות בנעשה? אתגרו אותם עוד ועוד. זהו כלי עבודה חזק מאוד שגורם להרגעת הסיטואציה מאוד מהר ולכם יש יכולת טובה יותר לסייע.
לא כל קבוצה מתנהגת דומה, יש קבוצות שנמצאות בתוך התהליך ונהנות מאוד, מפיקות ועובדות יפה ויש קבוצות הבועטות בתהליך ואינן רוצות את השינוי. התהליך גורם להם לחשוב על התנהגותם, על מעשיהם, פתאום נחשפים כוחות בקבוצה שעד עתה היו רדומים או התנהגויות שאינן מכבדות פרט זה או אחר.
זכרו זהו שלב הכרחי כדי לצמוח למקום טוב יותר. 
בטיחות: 
לעיתים תבחינו שהילדים חוזרים עם שפשוף או שריטה. ייתכן שיטפסו על עץ, גג או ידליקו מדורה ועוד חוויות שאתם לא רגילים לשמוע.
דעו, כי ביטחונם הינו בראש סדר העדיפויות שלנו, ואנו כל הזמן מנהלים סיכון במהלך הפעילות. מנגד אנו מאתגרים אותם בעבודה של גוף ונפש -  אנו מאמינים בהם ורוצים לתת להם כלים . 
אנו מאפשרים להם מרחב של התנסות חווייתית תחת בקרה ופיקוח וע"י כך הם לומדים לנהל את עצמם, לקבל החלטות אל מול המתרחש, לומדים להתמודד מול פחד, אתגר ולהצליח.  

אנו מבקשים להודות לכם על האמון בעשייה

אודליה ארז                                     דותן שבתאי
מנהלת החינוך                                      מנהל מרכז שבילים


--
בברכה, 
אודליה ארז
מנהלת חינוך,
כפר יחזקאל
050-9923729