עדכון לגבי מטה המאבק בהרחבת כביש 2

מזכירות • כניסות

קבצים מצורפים:

- 30.1.2017

קריאה לפעולה לתושבי מכמורת, בית ינאי, בית חרות, חופית וחבצלת:

מאבק בתכנית לשדרוג כביש 2

 

בתאריך 23.01.2017 הוגשה לבג"צ עתירה על ידי הישובים בית ינאי, מכמורת, חבצלת השרון, חופית ובית חירות כנגד החלטת הממשלה לאשר את תכנית התשתית הלאומית לשדרוג כביש החוף (תת"ל 31).

 

על פי התכנית שאושרה, יורחב הכביש הקיים מחבצלת ועד אולגה בנתיב נוסף לכל כיוון ויהפוך להיות כביש בעל 6 נתיבים. עוד על פי התכנית:

- התשתית של הכביש תורחב, ולמעשה תוכפל. ולכל אורך התוואי ייעשו עבודות עפר מאסיביות, כולל חפירות ומילוי בהקפים עצומים. לדוגמה, בין מכמורת לגבעת אולגה ייעשו חפירות ומילויים בעומק/גובה כ- 4 מ' וברוחב כ- 70-80מ'.

- ייבנו שני גשרים חדשים וגבוהים מעל נחל אלכסנדר כ- 50 מ' ממזרח לגשרים הקיימים.

- בין הנחל לבין מחלף ינאי תוקם סוללה ברוחב כ- 100 מ' ועליה יסלל כביש חדש.

- בין בית ינאי לבית חירות ייבנו קירות אקוסטיים בגובה של עד 8 מ'.

ועוד... כל זה בזמן שכ-95 אלף מכוניות ביום נמצאות על הכביש.

 

בעתירה מפורטים הפגמים הרבים שנפלו בהתנהלות גופי התכנון, שאישרו את התכנית הגרועה ביותר האפשרית ולא בחרו בחלופה עדיפה בהרבה – לסלול כביש מהיר בצמוד למסילת הרכבת. לדוגמה:

* הרחבת הכביש הקיים תארך בין 5-7 שנים תוך הפרעה קשה לתנועה, לעומת 3 שנים ללא כל הפרעה בסלילת הכביש בחלופת המסילה.

* שדרוג הכביש הקיים יעצים את הפגיעה בפארק השרון ויביא לפגיעה נוספת אנושה במרכזו של גן לאומי נחל אלכסנדר, כשהחלופה עוברת בעיקר בשטחים חקלאיים ובשולי הגן הלאומי.

* שדרוג הכביש הקיים ייתן מענה תחבורתי קצר-טווח (5-8 שנים מיום פתיחתו הכביש שוב יהיה פקוק), כשהחלופה תיתן מענה תחבורתי לטווח ארוך.

* שדרוג הכביש יעצים את זיהום האויר ביישובי חוף חפר, שכבר היום סובלים מזיהום אויר כבד מהתנועה על הכביש, כשהחלופה תמנע את זיהום האויר.

* שדרוג הכביש מחייב בניית קירות אקוסטיים גבוהים שיחצו בין היישובים, כשהחלופה מאפשרת הקמה של סוללה מגוננת שתעצור את הרעש ממיעוט הבתים הקרובים בהרחבה של ויתקין (ותסייע גם להקטנת הרעש הקיים מהרכבת).

* שדרוג הכביש הקיים יהיה יקר בהרבה מסלילת כביש חדש (בגלל הצורך בחפירות, מילויים ועבודה על כביש פעיל)

ועוד...

 

הוקם ועד פעולה של נציגים מחמשת היישובים שדאג לגיוס הכספים להגשת הבג"ץ. כמו כן התארגנה כבר קבוצה שפועלת במישור הציבורי תקשורתי. בשלב ראשון נפתחה קבוצת פייסבוק לתמיכה במאבק לשמירת הדיונה:

https://www.facebook.com/groups/1395770893847582/?fref=ts

2

 

 דף תמיכה במאבק לביטול ההחלטה של שדרוג כביש החוף יוקם בקרוב. כמו כן נערכים בימים אלו להכנת סרטון שיוצג במדיה הדיגיטלית ואשר ישמש להסברה לציבור הרחב.

את הקבוצה הזו מרכזת:

עתר פרידמן מחופית atarfr@gmail.com

 

 

בימים הקרובים יתקיימו פגישות בכל יישוב עם תושבי היישוב כדי להסביר את משמעות שדרוג הכביש, מה נעשה עד כה ומה ניתן לעשות, כדי לעצור את ביצועה של התכנית, או לפחות להקטין את נזקיה. כדי להצליח יש צורך בהתגייסות של הציבור. התגייסות של פעילים מקרב היישובים וכן התגייסות לגיוס תרומות למימון המאבק.

 

מי שמוכן לעזור ולתרום מתבקש ליצור קשר ישירות עם חברי וועד הפעולה.

 

דוידי אלפנבאום מבית חירות, יו"ר   david.elfenbaum@gmail.com

עמיר ברנסון מבית ינאי amirberenson@bezeqint.net

מיכל בן-גל ממכמורת bmichal@geo.haifa.ac.il

דב ברמן מחופית dovbr@bezeqint.net

דוד בן צבי מחבצלת david.benzvi@hotmail.com