התארגנות מחודשת לעצירת ביצוע התוכנית לשדרוג כביש 2 במתכונתו הנוכחית

מזכירות • כניסות

עדכון מצב וקריאה למתנדבים ופעילים

תושבים יקרים,

לאחר פעילות בסבבים רבים ושונים בעבר וביעילות שנוייה במחלוקת החלה התארגנות מחודשת בקרב 5 יישובי החוף הסמוכים לכביש 2 בקטע השדרוג המדובר (בית ינאי, בית חרות, מכמורת, חופית, חבצלת). תושבי חופית הביעו את דעתם ופעלו כנגד התוכנית בהזדמנויות שונות וכעת עולה הצורך שוב לגייס את דעת הציבור ולפעול באמצעים משותפים, משפטיים ויחצ"ניים בכדי למנוע ביצוע תוכנית שעלולה להיות הרסנית לאיכות החיים ביישוב. 

בשלב זה מייצגים שלושה מתושבי חופית את האינטרסים של היישוב במסגרת ההתארגנות הנ"ל, הווארד רוזנשטיין, דני יופה ודב ברמן. 
כל מי שמתעניין בנושא ומעוניין להשתתף בחילופי הדברים ובפעילות המתארגנת מוזמן ליצור קשר עם אחד מנציגי היישוב, ישירות או בתיווך מזכירות הוועד.


עדכון (מאת פורום המאבק בתוכנית) לתושבי יישובי החוף- מצב תכנית לשדרוג כביש 2 – ינואר 2017

תזכורת – מה היה:

הועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את התכנית באוקטובר 2013 אחרי שדחתה את מרבית ההתנגדויות.

הגשנו עתירה לבג"צ, אבל נאלצנו למשוך אותה כי השופטים אמרו שהיא מוקדמת, כיון שהממשלה עדיין לא אישרה אותה (מי שאמור לאשר בשם הממשלה – ועדת השרים לענייני תכנון, בניה מקרקעין ודיור - "קבינט הדיור").

אחרי אישור התכנית בות"ל התברר שהכביש נכנס לגן לאומי מוכרז נחל אלכסנדר ולכן, לפי חוק גנים לאומיים ושמורות טבע, יש צורך לבטל את ההכרזה בשטח שהייעוד שלו משתנה מייעוד השטח מ"גן לאומי" ל-"כביש". לפי החוק, ביטול הכרזה של גן לאומי נעשה על ידי שר האוצר, בהסכמת השר להגנת הסביבה, מועצת גנים לאומיים ושמורות טבע והרשות המקומית שבתחומה נמצא השטח, ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת.

שם נתקעה התכנית ב-2013.

 

 

לאחרונה (המצב היום):

כל הגורמים הנ"ל אישרו את ביטול ההכרזה של הגן הלאומי, כולל ראש המועצה האזורית (שאישר בשם המועצה האזורית עמק חפר).

וועדת השרים (בשם הממשלה) אישרה את התכנית ב- 21.11.2016

התכנית כלולה ומתוקצבת בתכנית החומש של החברה הלאומית לדרכים - סיום תכנון ב-2017 וביצוע ב- 2018. ככל הנראה נעשתה בדיקה חלקית בנוהל פר"ת.

 

מה עשינו בזמן האחרון:

1. בתחילת מאי דיברנו עם רני אידן וביקשנו שלא יאשר את ביטול ההכרזה. הבנו ממנו שהחברה לדרכים ומשרד התחבורה הבהירו לו שכראש מועצה אחראי שרוצה לפתור בעיות תחבורתיות קשות אחרות בעמק חפר -  עדיף שלא יערים עליהם קשיים. לטענתו הם גם אמרו שהם מצאו דרך לעקוף את חוק גנים לאומיים ולמעשה לא זקוקים לאישור שלו. בדיעבד התברר שעוד לפני שדיברנו איתו – הוא כבר שלח מכתב המאשר את ביטול ההכרזה.

2. שלחנו מכתבים לכל השרים בוועדת השרים וביקשנו שיעצרו את האישור ויתנו לנו הזדמנות להסביר להם למה לא צריך לאשר את התכנית כפי שהיא (כי מדובר בקטסטרופה שניתן למנוע עם חלופת המסילה).

3. יצרנו קשר עם רשות הטבע והגנים בנסיון לעצור את התכנית בטענה שהיא תהיה הרסנית לטבע ושהדבר הנכון הוא להעביר את הכביש במינהרה מתחת הנחל. רשות הגנים מעונינים מאד לעצור את התכנית במתכונתה הנוכחית, אבל חשוב להדגיש שהם עדיין מתנגדים בתוקף לחלופת המסילה.

 

איפה ואיך ניתן עדיין למנוע את הסלילה בפועל:

1. לעצור את ביצוע התכנית בעזרת פניה לבג"צ או למבקר המדינה

2. למנוע את ביצוע התכנית בפועל, בעזרת קמפיין ציבורי